Ahad, 9 Ogos 2020

BOLEHKAH ALTCOIN DIGODAM?

Salah satu isu penting dalam dunia internet ialah tahap sekuriti. Dan oleh sebab Altcoin wujud di internet, isu sekuriti adalah amat penting dan malah kritikal.

Jawapan kepada soalan “Bolehkah Altcoin digodam?” ialah, “Tidak boleh!”

“Mengapa tidak boleh?” Inilah soalan yang sering ditanya oleh pengkritik-pengkritik Altcoin. Mereka tidak percaya atau tidak mahu percaya yang Altcoin tidak boleh digodam!


Jawapan pertamanya adalah kerana Altcoin wujud dalam rangkaian (network) yang decentralized dan tidak mempunyai pusat untuk hacker menyerang protokolnya. 

Walaupun pengguna individu boleh digodam, tetapi serangan itu tidak akan menjejaskan rangkaian Altcoin itu sendiri. 

Malah jika semua pengguna Altcoin di Malaysia digodam pada masa yang sama, rangkaian Altcoin akan terus beroperasi seperti sedia kala!

Jawapan keduanya adalah kerana rangkaian Altcoin menggunakan tahap kriptografi yang tinggi untuk memastikan integriti blockchain dan transaksi-transaksi Altcoin. 

Walaupun tahap kriptografi itu boleh digodam secara teori, ianya adalah mustahil untuk dilakukannya kerana ia memerlukan gabungan kuasa pemprosesan kesemua super-komputer yang wujud di dunia dan mengambil masa beratus-ratus tahun hanya untuk mempunyai peluang melakukannya. 

Dalam kata lain, situasi ini tidak akan berlaku!

Jumpa di siri seterusnya....

Kenapa perlu baca eBook ini??

1. eBook ini adalah buku terkini Azizi Ali, penulis, penceramah dan coach tentang kewangan #1 di Malaysia. (Jualan buku-buku fizikal Azizi telah melebihi 500,000 buah!)

2. Kandungan eBook ini adalah tentang Altcoin (Ethereum, Ripple, Binance, dsb.), topik yang panas dan terkini.

3. eBook ini adalah buku yang pertama dalam BM tentang Altcoin. So, it is the one and only reference guidebook dalam BM tentang Altcoin.

klik link ini...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...