Isnin, 10 Ogos 2020

Coin VS Token



Anda mesti mendengar istilah ‘coin’ dan ‘token’ digunakan dalam dunia cryptocurrency. Anda mungkin bertanya mengapa terdapat dua istilah dan apakah perbezaan di antara kedua-duanya?

Berikut ialah sebahagian jawapannya: 

Sebenarnya coin dan token ialah dua konsep yang berbeza. 

Bagaimanapun istilah ‘coin’ dan ‘token’ sering digunakan sebagai sinonim dan malah ramai orang menganggap mereka boleh ditukar ganti – sepertimana kita gunakan istilah ‘wang’ dan ‘duit’. 

Situasi ini mungkin timbul kerana cryptocurrency bukan sahaja merupakan subjek yang baru tetapi ianya juga berubah dengan pantas dan pesat. 

Jadi timbullah istilah-istilah baru yang membawa kepada salah faham dan seterusnya salah guna istilah-istilah tersebut.

Contoh yang ketara adalah bagaimana semua coin dan token dianggap sebagai cryptocurrency, walaupun kebanyakan daripada mereka tidak digunakan sebagai mata wang dan malah tidak pernah dimaksudkan untuk menjadi mata wang pun! 

Menurut definisi, mata wang ialah medium pertukaran, unit akaun dan nilai simpanan. Bitcoin mempunyai semua ciri-ciri ini, jadi istilah ‘cryptocurrency’ adalah wajar dalam kes ini. (Ingat yang Bitcoin adalah cryptocurrency yang pertama.) 

Malangnya kejayaan Bitcoin ini bermakna semua produk-produk yang muncul selepasnya (kira anak, cucu dan cicit Bitcoinlah!) dilabelkan sebagai cryptocurrency juga, walaupun kebanyakan mereka tidak memenuhi ciri-ciri mata wang. Jadi coin dipanggil cryptocurrency, dan malah token turut dipanggil sebagai cryptocurrency juga. Kekeliruan ini berterusan hingga ke hari ini kerana (a) ramai orang masih keliru dengan cryptocurrency (b) mereka malas nak belajar tentangnya! Jadi inilah sebabnya mengapa ramai orang membeli token walaupun tujuan asal adalah untuk membeli coin!

boleh baca di link ini

Kenapa perlu baca eBook ini??

1. eBook ini adalah buku terkini Azizi Ali, penulis, penceramah dan coach tentang kewangan #1 di Malaysia. (Jualan buku-buku fizikal Azizi telah melebihi 500,000 buah!)

2. Kandungan eBook ini adalah tentang Altcoin (Ethereum, Ripple, Binance, dsb.), topik yang panas dan terkini.

3. eBook ini adalah buku yang pertama dalam BM tentang Altcoin. So, it is the one and only reference guidebook dalam BM tentang Altcoin.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...