Jumaat, 7 Ogos 2020

ALTCOIN: SIRI PENGENALAN

APAKAH ITU ALTCOIN?

Jawapan pendek kepada soalan ini amat mudah: Altcoin ialah semua cryptocurrency yang bukan Bitcoin! 

Atau dalam kata lain, mereka merupakan alternatif kepada Bitcoin.

Baik. Sekarang saya berikan jawapan panjangnya pula:

‘Altcoin’ adalah gabungan dua istilah: ‘alt’ dan ‘coin’.

‘Alt’ menandakan ‘alternatif’ dan ‘coin’ menandakan (pada dasarnya) ‘cryptocurrency’. 

Selepas kejayaan Bitcoin, mata wang digital peer-to-peer lain pun muncul dalam usaha untuk meniru kejayaan itu. Dan untuk membezakan mereka daripada Bitcoin, istilah Altcoin pun dicipta dan digunakan untuk menerangkan semua cryptocurrency yang baru ini. Istilah ini masuk akal pada waktu permulaannya kerana jumlah Altcoin itu sedikit. Malangnya, tidak lama kemudian, jumlah Altcoin meningkat dengan ketara. Malah, mereka muncul bagaikan pekerja asing di Malaysia – banyak, cepat, pelbagai jenis dan rupa dan hampir tidak terkawal! 

Dan kerana  istilah ‘Altcoin’ bermakna semua cryptocurrency yang bukan Bitcoin, ini bermakna yang terdapat lebih 5,500 Altcoin semasa anda membaca post ini! Ini termasuklah yang terkenal dan popular seperti Ethereum, Ripple, Binance Coin, Tether dan Litecoin kepada yang kabur seperti Mixin, Tap dan Centrality kepada yang scam seperti OneCoin, Visa Coin dan Speed Coin.


Kenapa perlu baca eBook ini??

1. eBook ini adalah buku terkini Azizi Ali, penulis, penceramah dan coach tentang kewangan #1 di Malaysia. (Jualan buku-buku fizikal Azizi telah melebihi 500,000 buah!)

2. Kandungan eBook ini adalah tentang Altcoin (Ethereum, Ripple, Binance, dsb.), topik yang panas dan terkini.

3. eBook ini adalah buku yang pertama dalam BM tentang Altcoin. So, it is the one and only reference guidebook dalam BM tentang Altcoin.




DISCLAIMER

This eZine is for educational purposes only. The author and publisher specifically disclaim any responsibility for any liability, loss or risk, personal or otherwise, which is incurred as a consequence, directly or indirectly, of the  use and application of any of the contents of this e-zine.
 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...