Khamis, 6 Ogos 2020

BITCOIN DIKAWAL SELIA OLEH ALGORITHM


The price of Bitcoin and selected Altcoins has climbed significantly recently. So I thought you may be interested in reading more about it. Enjoy!


Salah satu isu yang sering dibangkitkan oleh pengkritik2 Bitcoin ialah ianya tidak dikawal selia oleh kerajaan. Dan oleh kerana Bitcoin tidak dikawal selia oleh kerajaan, maka imbasannya ialah (a) apa saja boleh berlaku dalam dunia Bitcoin, dan (b) peluang untuk kacau bilau berlaku adalah amat tinggi.

Saya faham mengapa mereka berpendapat begitu. Ini adalah kerana banyak perkara dan situasi dalam kehidupan kita di dunia ini memerlukan kawalan untuk memastikan semuanya berjalan lancar. Ini termasuklah undang2 jalanraya yang dikawal selia oleh penguatkuasa JPJ dan polis, dan gated and guarded communities yang mempunyai kawalan guard.

Bagaimanapun, pendapat yang Bitcoin tidak dikawal selia adalah kurang tepat. Ini adalah kerana BITCOIN DIKAWAL SELIA OLEH ALGORITHM KOMPUTER. Semua Bitcoin yang diterbitkan telah diperiksa oleh algorithm jadi Bitcoin yang ‘cacat’ atau tidak sempurna tidak wujud. Semua transaksi Bitcoin juga diperiksa dan diluluskan oleh algorithm, jadi situasi dimana transaksi yang tak betul atau tak sempurna diluluskan juga tak boleh berlaku. Dan sepertimana saya sudah terangkan banyak kali sebelum ini, network Bitcoin tak boleh digodam. Jadi Bitcoin adalah satu contoh of a self-checking and self-regulating system. Ianya tak perlu input daripada manusia dan tak perlu dikawal selia oleh manusia kerana semuanya dilakukan oleh sistem komputer secara otomatik. (By the way, saya tak membohong atau merekacipta semua ayat2 ini. Mereka adalah fakta! Jika anda tak percaya semua ini, ianya sebab anda tak study tentang Bitcoin lagi.)

Untuk menolong anda memahami konsep self-checking and self-regulating system ini, saya ingin berkongsi cerita sistem autoland. FYI, kebanyakkan pesawat2 komersial yang beroperasi hari ini seperti Airbus A330, A380, Boeing B777 dan Boeing B787 boleh melakukan pendaratan secara otomatik. Yes, the planes can land themselves! Setelah selectionnya dipilih oleh juruterbang, sistem komputer pesawat akan memeriksa yang semuanya – sistem di dalam pesawat dan juga di landasan – adalah sempurna untuk membolehkan autoland itu dilakukan. Jika ada apa2 yang tak sempurna, maka komputer pesawat akan reject selection tersebut, dan autoland itu tak boleh dilakukan (maka juruterbang perlulah membuat landing secara manual). And throughout the whole landing process, komputer pesawat akan terus menerus memeriksa yang semuanya kekal sempurna. Jika ada yang tak betul, warning akan keluar, dan juruterbang akan take over. In short, setelah selectionnya dipilih, sistem autoland itu tidak memerlukan manual input daripada juruterbang, ATC controller atau sesiapa pun.

To summarize the process, semuanya perlu sempurna, barulah sistem autoland itu beroperasi. Jadi sistem autoland ini adalah satu contoh of a self-checking and self-regulating system. (Please do not try to be a smart ass and point out this and that about the autoland process because I am giving an example of a self-regulating system here. Otherwise, we can talk all day and night just about flying instead of investments.)

Likewise, BITCOIN IS REGULATED BY ALGORITHM DAN TIDAK MEMERLUKAN INPUT ATAU KAWALAN SELIA OLEH SESIAPA TERMASUKLAH POLIS, BNM ATAU KERAJAAN. EVERYTHING HAS BEEN SET, AND WORKS BEAUTIFULLY!

Of course, cerita sepenuhnya amat panjang, jadi ini bermakna yang anda perlulah menambah ilmu tentang Bitcoin untuk memahaminya. Seperti yang saya telah sebut dulu, Bitcoin bukan saja produk yang baru tetapi ianya asset class yang baru juga. Jika anda tak study tentangnya, anda tak akan faham dan oleh kerana itu, tak akan menyertainya dan akan terlepas daripada mendapat manfaatnya. 

Jika hendak tahu lebih lanjut mengenai cryptocurrency ini boleh klik link dibawah..


Kenapa perlu baca eBook ini??

1. eBook ini adalah buku terkini Azizi Ali, penulis, penceramah dan coach tentang kewangan #1 di Malaysia. (Jualan buku-buku fizikal Azizi telah melebihi 500,000 buah!)

2. Kandungan eBook ini adalah tentang Altcoin (Ethereum, Ripple, Binance, dsb.), topik yang panas dan terkini.

3. eBook ini adalah buku yang pertama dalam BM tentang Altcoin. So, it is the one and only reference guidebook dalam BM tentang Altcoin.




DISCLAIMER

This eZine is for educational purposes only. The author and publisher specifically disclaim any responsibility for any liability, loss or risk, personal or otherwise, which is incurred as a consequence, directly or indirectly, of the  use and application of any of the contents of this e-zine.
 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...