Sabtu, 11 Julai 2020

Petua Putihkan Kulit Seluruh Badan Secara Semulajadi.

Bila bercakap berkenaan kulit putih, siapa yang tak suka kan? Kalau boleh semua nak kulit putih mulus dari muka sampai tapak kaki. Rambut jer tak nak putih (uban) Ehek...

Kulit yang putih dan gebu memang menjadi idaman setiap orang terutamanya wanita. Ramai yang teruja bila diperkenalkan dengan produk memutihkan kulit. Tanpa berfikir panjang, terus beli dan pakai. Tapi berapa ramai di antara kita yang betul-betul pasti tahap keselamatan produk tersebut? Apakah kandungannya dan bagaimana ia berfungsi.

Di sini saya ada beberapa petua bagaimana cara untuk putihkan kulit dengan berkesan dan selamat. 

Putih yang saya maksudkan di sini adalah kulit lebih cerah dan sihat tau. Bukan putih macam tepung gomak tu. 

Guna skrub tomato
kredit : clipart Max

Bersihkan muka. Ambil sebiji tomato dan belah 2. Gosok dan sapukan tomato tadi ke seluruh wajah secara lembut. Biarkan selama 15 minit. Kemudian bilas wajah dengan air bersih. Amalkan setiap hari untuk mendapat hasil yang memuaskan.

Guan Air Basuhan Beras

Siapa tak kenal air basuhan beras? Ala... air basuh beras la bila nak masak nasi tu... Ada orang cakap air basuhan beras ni ada banyak khasiat untuk kecantikan. Ia dikatakan mampu haluskan dan putihkan kulit. Selalunya lepas basuh beras, kita buang jer airnya kan? Ok, air tu anda boleh simpan untuk anda putihkan kulit. Caranya? Ambil air basuhan tadi dan amalkan berendam dalam air basuhan beras selama 15-20 minit setiap hari. Kulit akan beransur cerah.

Guna Lemon dan Susu

kredit : freepik

Penuhkan tab mandi dengan air panas (kalau tak ada...boleh cari apa2 bekas yang boleh memutkan anda) Campurkan satu cawan susu penuh krim dan perahkan sebiji lemon ke dalam tab. Kacau campuran tadi supaya sebati dengan air. Berendam selama 20 minit, dan bilas badan dengan air bersih.

Guna Yogurt dan Madu

kredit : freepik
Yogurt mengandungi enzim yang boleh putihkan kulit dengan lembut. Madu pula mempunyai ciri-ciri pelembapan dan anti bakteria. Campuran kedua-dua bahan ini menghasilkan masker yang menyihatkan. Caranya, campurkan satu bahagian madu bersama satu bahagian yogurt. Kemudian sapukan campuran tersebut ke seluruh muka dan tubuh badan. Biarkan selama 15 minit dan bilas dengan air suam.

Masker Beras Pulut
kredit : freepik

Ambil beras pulut dan goreng tanpa minyak sehingga kekuningan. Kemudian tumbuk atau kisar halus menjadi seperti serbuk bedak. Bancuh dengan air putih dan sapukan pada wajah dan tubuh badan. Biarkan sehingga kering dan bilas dengan air bersih.

kredit : wikiHow

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...